X
تبلیغات

عشق جاودان - مولود کعبه«اشعار و رباعیات در وصف امام علی»«نگاهی به شخصیت ممتاز حضرت امام علی(علی ولی خدا)
   
  عشق جاودان
میعاد گاه عاشقان مهدی فاطمه

ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

مطالب عشق جاودان
سوالات مهدوي
ميلاد امام زمان مبارك باد
اعياد شعبانيه به عموم مسلمين جهان مباركباد
زمینه سازى ظهور حضرت مهدی(عج) زمینه سازی ظهور یک وظیفه است
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر....
فرا رسیدن «ماه مبارک رمضان» به عموم مسلمین جهان مبارک باد
نیمه شعبان عید حقیقی بشریّت بر عموم مسلمین جهان مبارکباد
«طرح ختم قرآن گامی به سوی ظهور به نیت سلامتی و تعجیل در فرج ظهور آقا امام زمان»
مولود کعبه«اشعار و رباعیات در وصف امام علی»«نگاهی به شخصیت ممتاز حضرت امام علی(علی ولی خدا)
میلاد نور «مولود بهشتی»« فاطمه زهرا از زبان حضرت محمد ص»« فاطمه زهرا (س) از زبان امامان معصومین»
طول عمر حضرت مهدی (عچ) «چگونه منتظر باشیم؟ «حضرت مهدی کیست؟
بانوی مهربانی ها «فاطمه زهرا کیست؟ «انّا اَعْطَیناکَ الکوثَر» اشعار فاطمی «شعر در وصف فاطمه زهرا»
میلاد (حضرت زینب) صبر زینب+ حضرت زینب الگوی زنان اسلام+ حضرت زینب در کربلا (شعری در رسای حضرت زینب)
یک سال دیگر از عمر مان گذشت چه کردیم برای ظهور امام زمان(عچ) آداب انتظار...
«مناجات باخدا» باران دلتنگی از لابلای کمیل
جشن میلاد «رباعیات زیبا در وصف اهلبیت(ع)»
شناخت امام زمان «آمادگی برای یاری امام زمان(عج)»«وظیفه منظران ظهور» یا اباصالح المهدی ادرکنی
امام مهدی کیست؟ «زندگینامه امام زمان» «سیمای حضرت مهدی» القاب امام مهدی
شقایق های پرپر......«طرح ختم صلوات گامی به سوی ظهور»
صلوات گامی به سوی ظهرو
اشعار در وصف امام زمان»«شعرهای مذهبی»«شعر فراق امام زمان»شعرمهدویت» شعردرباره امام زمان» اشعار مذهبی
«ماه محرم» شهادت حضرت امام حسین (ع)
پست اختصاصی بحث در باره جانشینی (حضرت علی) علیهالسلام بعد از
عید سعید غدیر «داستان خم غدیر» یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد
عکس های عاشقانه
در فراق یار «نجواهای عاشقان با آقا امام زمان(عج)
«امام صادق علیهالسلام» شعر
«جـمـعه هـای انـــتظار» نجواهای عاشقانه+شعر
«زمزمه های آسمانی» دلنوشته های دوستان
«عکسهای مذهبی» «زیباترین عکس های مذهبی و اسلامی» «عکس های مناسبتی»
 
آرشیو عشق جاودان
بهمن 1390
تیر 1390
فروردین 1390
آذر 1389
مرداد 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
دی 1388
اسفند 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
شهریور 1386
مرداد 1386
 
سایت و وبلاگهای مفید
پايگاه اطلاع رساني امام مهدي
المهدي
المنتظر
سایت جامع جهت معرفی سایت های مهدوی
سايت طرح ختم صلوات براي ظهور امام زمان
موعود
سایت تخصصی مهدویت و فرماسونری
راهنمايي پايگاه هاي مهدوي
پايگاه اطلاع رساني مهد و يت
مجمع جهاني اهلبيت به چندين زبان
آرشیو پیوندهای روزانه
 
همراهان عشق جاودان
«کبــــــــــوتـر غــریـب»
«سنگ صبور»
«قلبی از مینای شیشه»
«رهــــــــاتر از پــرنــده»
«هــــزاره پیـــونــد»
«دختری از لومان»
«ضریح عاشقی»
«هزارگی»
«شاه دخت هزاره»
«قاصدکی در باد»
«قلب پرنده»
«تا بکی انتظار»
«معراج»
«مداد سیاه»
«.مسافرسپیده»
«غریبه ای از نسل باران»
«بلخاب زیبا»
«تپش های صادقانه»
«پیام زن»
«آسمان غربت»
«مسافرآدینه»
«پیچک درخت اهلبیت»
«دلتنگ مهدی فاطمه»
«گوهر کمال»
«منتظرظهور»
«باخدا باش و پادشاهی کن»
«حدیث دلتنگی»
«عجل فرج»
«منتظرموعود»
«منتظران مهدی موعود»
«منتظرظهورمنجی»
«نینوا»
«خاطرات خاکستری»
«رسوای دل»
36.چشمه»
«بيا اي دل به كوچ خود نپاييم»
«صاحبدلان»
«نجات افغانستان»
«پریدخت»
«شمیم انتظار»
«جوانان منتظر»
«رؤیای عبور»
«آسمان پر ستاره»
«امام زمانم کجایی»
 
مولود کعبه«اشعار و رباعیات در وصف امام علی»«نگاهی به شخصیت ممتاز حضرت امام علی(علی ولی خدا)

 

تولد در خانه خدا
مکه در یکی از ماه های حرام، ماه رجب، پذیرای مقدم زیارت کنندگان خانه خدا بود. زائران با آداب و مناسک خود به گرد خانه خدا طواف می کردند، گاه پروردگارشان را می خواندند و گاه بت ها را. در میان آنان، بانوی بزرگ واری هم مشغول طواف بود، ولی نه چونان دیگران به کار پرستش بت ها. او با روحی لب ریز از خضوع و چشمانی گریانْ از خدا می خواست تا ولادت فرزندش را بر او آسان کرده و او را برهمگان مبارک گرداند. در این هنگام، ناگهان دیوار کعبه شکافته شد و این بانوی ارج مند به درون کعبه رفت و فرزندش را در آن جا، به دیدگان منتظر گیتی هدیه داد. آن روز مبارک، جمعه سیزدهم رجب سی سال بعد از عام الفیل بود.

نسب علی علیه السلام
نسب که به معنای اصل و نژاد است، از عوامل موثر در ساختار وجودی انسان و تشکیل دهنده شخصیت اوست. طبق گفته قرآن و روایات و ائمه معصومین و نیز علم روان شناسی، فردْ بسیاری از صفات و روحیات خود را از طریق وراثت به ارث می برد. حضرت علی علیه السلام به داشتن این ویژگی ممتاز بوده که اجداد طاهرش همگی از نظر فضیلت و بزرگ واری معروف و مشهور بودند. پدر و مادر حضرت علی علیه السلام هر دو از خاندان هاشم بوده اند و این خانواده، در فضایل اخلاقی و صفات والای انسانی، در میان عرب و قریش، زبان زد همگان بود و شجاعت و تیزهوشی و زیرکی، از امتیازات آن ها به شمار می رفت و همه این فضایل، در حد اعلای خود به علی بن ابی طالب به ارث رسید.

پدر علی علیه السلام
یکی از شخصیت های نقش آفرین صدر اسلام، حضرت ابوطالب پدر حضرت علی علیه السلام و عموی بزرگ وار پیامبر خدا علیه السلام است. او یکی از دَه فرزند عبدالمطلبْ و خود از بزرگان مکه و رئیس قبیله بنی هاشم، و سراسر وجودش، سرشار از بخشش، مهربانی و فداکاری در راه آیین توحیدی بود. ابوطالب بعد از وفات عبدالمطلب، سرپرستی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به عهده گرفت و بعد از این که پیامبر به مقام رسالت رسید، در راه هدف مقدس ایشان که همان گسترش آیین یکتاپرستی بود، با تمام وجود جانبازی و فداکاری کرد تا آن جا که گفت: «تا جان در بدن دارم، از محمد دفاع می کنم». او سرانجام در سال دهم بعثت در 64 سالگی دیده از جهان فروبست. حضرت علی علیه السلام مراحل آغازین کودکی را در دامان تربیت چنین پدری بزرگ وار رشد یافت.

مادر علی علیه السلام
مادر گرامی حضرت علی علیه السلام ، فاطمه دختر اسد از فرزندان هاشم است. وی از نخستین زنانی بود که به پیامبر ایمان آورد و در دوران کودکی پیامبر، مدتی سرپرستی او را به عهده داشت. از این رو، پیامبر اکرمْ ضمن تکریم وی، با تعبیر مادر از او یاد می کرد و حتی هنگام رحلت فاطمه بنت اسد، پیامبر اکرم بسیار متأثر شده و پیراهن خود را بر او پوشانده و بر او نماز خواند و فرمود: «خداوند است که زنده می کند و می میراند. ای خدا، به حق من و همه انبیای پیش از من، مادرم فاطمه بنت اسد را ببخشای و دلیل و برهانش را بر او تلقین کن و جایگاهش را وسعت بده، همانا که تو ارحم الراحمین هستی».

کنیه علی علیه السلام
در فرهنگ عرب، کنیه اسمی غیر از نام اصلی شخص است، که برای مردان با کلمه اَب و اِبنْ، و برای زنان با اُم و بنت می آید و غالبا برای تعظیم و تکریم شخص به کار می رود. حضرت علی علیه السلام هم کنیه های مختلفی داشت؛ از جمله:

ابوتراب که کنایه از هم نشینی آن حضرت با خاک و سجده های طولانی ایشان داشت. در سال دوم هجری، روزی علی علیه السلام روزی زمین خوابیده و مقداری گرد و غبار بر لباسش نشسته بود. در این هنگام، پیامبر اسلام بر بالین ایشان آمد و با خطاب «یا ابوتراب» آن حضرت را بیدار کرد. از آن زمان، آن حضرت به این کنیه مشهور شدند.

ابوریحانتین: این کنیه را هم پیامبر برای ایشان قرار داد و به معنای پدر دو ریحانه بهشت، امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام است.

القاب علی علیه السلام
در فرهنگ اعراب، لَقَب اسمی غیر از اسم اصلی شخص و نامی است که کسی به آن شهرت می یابد. لقب بر مدح یا ذَمّ شخص اشاره دارد. القاب حضرت علی علیه السلام فراوان است و همگی دلالت بر مدح حضرت علی علیه السلام می کنند؛ از جمله:

یعسوب الدین و یعسوب المؤمنین: ابن ابی الحدید که از بزرگان اهل سنت است، در این باره می گوید: این دو لقب را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دو نوبت به علی بخشید. یک بار به او لقب یعسوب الدین را داد؛ یعنی مالک و رییس و حاکم دین، و در نوبت دیگر فرمود یعسوبُ المؤمنین؛ یعنی آقا و رئیس مؤمنان.

مرتضی لقب دیگر حضرت علی علیه السلام به این معناست که رفتار و کردار آن حضرت، مورد پسند خدا و رسول خداست.

از دیگر لقب های آن حضرت، می توان به اسداللّه (شیرخدا)، حیدر (شیر بیشه ایمان) و کاشِفُ الکَرْب (بر طرف کننده غم) اشاره کرد.

پیامبر صلی الله علیه و آله مربی علی علیه السلام
دوران کودکی هر شخص، مقدمه تحول و تکامل شخصیت اوست. حضرت علی علیه السلام این دوران را در دامان برترین وجود هستی، یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گذارند. بنابر نقل مرحوم مجلسی رحمه الله در کتاب بحارالانوار، یک سال در مکه قحطی شد و چون ابوطالب از تأمین معاش فرزندان خود ناتوان بود، به پیشنهاد رسول خدا صلی الله علیه و آله ، عباس عموی پیامبر، جعفر بن ابی طالب را و حمزه، طالب را، و پیامبر اکرم هم حضرت علی را برای سرپرستی به نزد خود بردند. الفت و علاقه بی نظیری بین پیامبر و علی بود که رشته محکم آن به هیچ وجه قابل گسیختن نبود و این همراهی، تا هشت سالگی حضرت علی علیه السلام ادامه داشت و آن گاه ایشان به منزل پدرش بازگشت و البته اینْ مانع همراهی علی با پیامبر نشد و این همراهی تا آخر عمر پیامبر ادامه یافت.

خود حضرت علی علیه السلام هم به این مطالب در نهج البلاغه اشاره می کند و می فرماید: «رسول اکرم مرا در همان اوایل زندگی ام در دامنش می پروراند و هر روز دری از درهای علم و اخلاق به روی من می گشود».

پذیرش اسلام از طرف علی ععلیه السلام
از امتیازات پیروان حق و حقیقتْ پذیرایی و قبول حق بعد از شناخت آن است. حضرت علی علیه السلام از این ویژگی ممتاز بهره مند بود و از این رو، پس از بعثت پیامبر اکرمْ اولین کسی که به رسالت ایشان ایمان آورد، حضرت علی علیه السلام بود. پیامبر در این باره می فرمایند: «نخستین کسی که در روز رستاخیز مرا در حوض کوثر ملاقات می کند، پیش قدم ترین شما در اسلام، علی بن ابیطالب است». حضرت علی علیه السلام هم می فرماید: «خدایا، من نخستین کسی هستم که پیام تو را شنید و دعوت پیامبر تو را پاسخ گفت و پیش از من، جز پیامبر خدا کسی نماز نگذارد» همه علمای شیعی و سنی، به این فضیلت بزرگ حضرت علی علیه السلام اعتراف دارند.

علی، تنها برادر پیامبر
پیوند برادری، از اصول اجتماعی آیین اسلام است و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به شیوه های گوناگون در ایجاد و استوار ساختن این پیوند کوشش می کرد. از این رو، آن حضرت بعد از هجرت به مدینه، واداشت تا سیصد نفر از مهاجران و انصار با یکدیگر پیمان برادری ببندند و در این میانْ تنها علی ماند، پس عرض کرد که «ای رسول خدا، بین من و کسی عقد برادری برقرار نکردید». در این هنگام پیامبر فرمود: «تو در دنیاو آخرتْ برادر من هستی» و بعد پیمان برادری بین خود وعلی خواند.

این حادثه بزرگ را تاریخ نگاران و عالمان شیعه واهل سنت نقل کرده اند. پیمان برادری میان حضرت علی علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله ، افزون بر محکم کردن پیوند محبت، نوعی یگانگی در دیدگاه و رفتار آن دو عزیز را هم می رساند.

علی از دیدگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
در تاریخ اسلام، احترام ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام بی نظیر بوده است. آن حضرت، همواره پیروی و محبت به علی علیه السلام را توصیه کرده و می فرمودند: «هر کس بخواهد به حضرت آدم در عملش، به نوح در تقوایش، به ابراهیم در بردباری اش، به موسی در هیبتش و به عیسی در عبادتش بنگرد، به علی بن ابی طالب نظر کند». ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، خود درباره والایی مقام حضرت علی علیه السلام به نقل روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرداخته و می نویسد: «هر کس دوست دارد مثل من زندگی کند و مثل من بمیرد، به ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام تمسک جوید». وی هم چنین اضافه می کند که: «علی، امیر مردم با ایمان، پیشوای متقین، رهبر کمال یافتگان پاک به بهشت پروردگار عالمیان است. کسی که او را تصدیق کند، رستگار شود و کسی که او را تکذیب نماید، رسوا و ساقط گردد».

علی علیه السلام دروازه شهر دانش
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همواره و با تعبیرات مختلف می فرمودند: «من شهر علم هستم و علی دروازه آن، هر کس خواهان علم و دانش است، باید از طریق علی اقدام کند».

علامه امینی در جلد ششم کتاب الغدیر، 143 نفر از عالمان اهل سنت را نام می برد که به شکلی این روایت را نقل کرده اند. هم چنین آن ها علاوه بر این روایت، تعبیرات دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که حاکی از علم و حکمت حضرت علی علیه السلام است، آورده اند؛ مانند این روایت: «من خانه حکمت و علی دروازه آن است».

اعتراف منافقان
سلمان فارسی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند که وقتی ایشان حدیث «من شهر علم هستم و علی دروازه آن»، را فرمودند: منافقان به علی حسد بردند و ده نفر از آنان با هم توافق کردند که یک سؤال را جداگانه از علی بپرسند و با خود گفتند اگر علی به همه یک پاسخ داد، می فهمیم او دانش چندانی ندارد. اولی آمد و پرسید: «ای علی، علم بهتر است یا ثروت؟» حضرت فرمودند: «علم بهتر است؛ چون علم میراث پیامبران است و ثروت میراث قارون». دومی همین سؤال را پرسید و باز حضرت علی علیه السلام فرمود: «علم بهتر است، چون ثروت را تو باید نگه داری، ولی علم تو را نگه می دارد». آن ها به همین ترتیب می پرسیدند و حضرت به هر کدام جواب جداگانه ای می داد. وقتی همگی از جواب ها با خبر شدند، بی اختیار زبان به اعتراف گشودند و گفتند: «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله راست گفته و شکی نیست که علی دروازه همه دانش هاست».

محبت علی علیه السلام
علی علیه السلام اسوه انسان کامل و محبت به او شرط ایمان است. در این باره فخر رازی که یکی از علمای بزرگ اهل سنت است، از زمخشری نقل می کند که وقتی آیه 109 سوره شعرا نازل شد، از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسیدند: «خویشاوندانی که محبتشان بر ما واجب است، چه کسانی هستند؟» حضرت فرمود: «علی، فاطمه و پسران آنان علیهم السلام ». هم چنین سیوطی، یکی دیگر از علمای اهل سنت نقل می کند که پیامبر فرمود: «دوستی علی نشانه ایمانْ و دشمنی او، نشانه نفاق است».

مهمان نوازی علی علیه السلام
در فرهنگ شکوه مند اسلام بر احترام به مهمان وآیین شایسته مهمان نوازی، سفارش بسیار شده است. درباره حضرت علی علیه السلام گفته اند: روزی پدری همراه پسرش مهمان علی علیه السلام بودند. بعد از صرف غذا، علی علیه السلام ظرفِ آبی آورد تا دست های پدر را بشوید. علی ظرف آب را نزد پدر برد و دست های او را شست. وقتی نوبت به پسر رسید، علی ظرف آب را به فرزندش محمد حنفیه داد تا او دست های پسر را بشوید و فرمود: «اگر این دو با هم نیامده بودند، دست هر دو را می شستم، چه پسر باشد و چه پدر. ولی چون با هم آمده اند، خداوند نمی پسندد که بین پدر و پسر به طور مساوی رفتار شود».

جهاد علی
مسأله جهاد در اسلام، یکی از مسائل با اهمیت است که در هر زمانْ شرایط خاص خود را دارد و گاهی با بخشش مال و گاهی هم با بخشش جان تحقق می یابد. نمونه کامل یک رزمنده و مجاهد راه خدا، حضرت علی علیه السلام بود که همواره مرد اول کارزار و میزان نبرد بود تا آن جا که در جنگ خندق، سرنوشت جنگ را با کشتن پهلوان نامی عرب عمرو بن عَبدوَدْ عوض کرد و به شهادت همه عالمان شیعه و سنی، این مدال افتخار را از پیامبر گرفت که: «ضربه علی در روز خندق، از عبادت جن و انس برتر است».

حضرت علی علیه السلام شمشیر بُرنده اسلام بود که هیچ وقت کُند نشد و این را در همه پیکارها نشان داد، چنان که ابن عباس هم می گوید: «پرچم مهاجران همواره و در همه جنگ ها به دست علی بود و او در تمام جنگ ها پرچم دار سپاه توحید بود».

عدالت علی علیه السلام
عدالتْ در سایه سار احکام اسلام، حیاتی دوباره یافت. در بسیاری از آیات قرآن بر آن تأکید شد و با سیره امامان معصوم همراه گشت. رعایت عدالت اسلامی به ویژه در سخن و کردار حضرت علی علیه السلام موج می زد.

از نظر ایشان، آن اصلی که می تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضی نگه دارد و به پیکر اجتماع آرامش تزریق کند، عدالت است. عدالت خود آن حضرت به حدّی بود که زبان زد دوست و دشمن و عام و خاص گردید. جبران خلیل جبران نویسنده مسیحی می گوید: «علی در محراب عبادت و به خاطر شدت عدالتش شهید شد».

عبادت علی علیه السلام
حقیقت عبادت، تعظیم و طاعت خدا و چشم پوشی از غیر او و نتیجه آنْ نزدیکی به خداوند متعال است. بنابر نقل ابن ابی الحدید شارح بزرگ نهج البلاغه، حضرت علی علیه السلام در عبادت، عابدترین مردم شمرده می شد و نماز و روزه اش از همگان بیش تر بود و مردمان، نماز شب و انجام مستحبات را از او آموختند. امام سجاد علیه السلام با این که خودش به زینت عابدان مشهور است، ولی درباره حضرت علی علیه السلام می گوید: «چه کسی قدرت دارد مثل علی علیه السلام خدا را عبادت کند».

جوان مردی علی علیه السلام
حضرت علی علیه السلام از زمره مردان نیک روزگار و اسوه مروّت و جوان مردی است و جوان مردی، یعنی شجاعت آمیخته با ایثار و گذشت. نقل می کنند که در جنگ صفین، معاویه مانع رسیدن آب به امام و اصحابش شد. پس حضرت علی علیه السلام دستور حمله داد و آب پس گرفته شد. در این هنگام بعضی از یاران امام خواستند مانع رسیدن آب به معاویه و یارانش شوند، ولی ایشان فرمود: «من هرگز پیروزی را از این راه نمی خواهم؛ زیرا این پیروزی، نشانه مسلمانی نیست.» بعد امام دستور دادند که مانع رسیدن آب به معاویه و طرفدارانش نشوند. و با این حرکت، بر دفتر بزرگ منشی و جوان مردی خود برگ سبز دیگری افزودند.

امیر سخن
در دوران جاهلیت و هم زمان با ظهور اسلام در عربستان، افراد با فصاحتِ بی نظیر مثل «اِمرَءُالقیس» شاعر پر آوازه عرب، و دیگرانی که اشعاری سحرانگیز می سرودند، بسیار بودند. ولی فصاحت کلام علی علیه السلام همه ادیبان عرب را به تعجب واداشت و جملگی در برابر آن کلام آسمانی درمانده شده و او را «امیرسخن» نامیدند. ابن ابی الحدید دانشمند بزرگ اهل سنت دراین باره می گوید: «علی پیشوای فصاحت و استاد بلاغت است. سخن او پایین تر از کلام پروردگار و بالاتر از کلام آفریدگان است.» او هم چنین در جای دیگری درباره خطبه 222 نهج البلاغه می گوید: «اگر کسی این فصل نهج البلاغه را بررسی کند، خواهد فهمید سخن معاویه که: علی بلاغت را برای قریش بنیان گذاری کرد، صحیح است. اگر تمام فصیحان عرب در جایی جمع باشند و این خطبه بر آنان قرائت شود، شایسته است همگی به خاک افتاده، سجده کنند».

امیر بیان
حضرت علی علیه السلام امیر بیان و خطیب بی همانندی است که چشمه های شور و معنا در زلال بی کران سخنانش موج می زند. بی شک همه کلام علی علیه السلام از فصاحتی اعجازگونه بهره برده، ولی بعضی سخنان آن حضرت، از شگفتی بیش تری برخوردار است که از آن جمله می توان به دو خطبه امام علی علیه السلام اشاره کرد که حضرت در یکی از آن ها، خطبه ای در 85 سطر بیان داشتند، بدون آن که حتی یک بار از حرف «الف» استفاده کنند و در خطبه ای دیگر، از آوردن نقطه خودداری کردند که این خود، امیر بیان بودن حضرت را تأییدی دو چندان است.

درک حقایق
علی(ع) بر اثر توجه دائمی پیامبر اکرم(ص) و عنایت خداوند از طهارت نفسانی و روح بلند انسانی برخوردار شد و به مقامی رسید که کمتر کسی به آن دست یافته است. آن حضرت حقایقی را می دید که دیگران نمی دیدند و صداهایی را می شنید که دیگران نمی شنیدند. حضرت علی(ع) در این باره می فرمایند: «در همان دوران کودکی به هنگامی که در غار حرا در کنار پیامبر(ص) بودم، نور وحی و رسالت را که به سوی آن حضرت سرازیر بود می دیدم و بوی پاک نبوت را از او استشمام می کردم».

فداکاری و ایثار در شب هجرت
فداکاری و ایثار حضرت علی(ع) در شب هجرت به اوج خود رسید. دشمنان رسول خدا(ص) در توطئه ای شوم طرح ترور آن حضرت را ریختند. حضرت علی(ع) برای حفظ جان رسول خدا(ص) و استمرار ندای توحید در اقدامی شجاعانه در بستر حضرت محمد(ص) خوابید و جان خویش را سپر بلا ساخت و با این عمل خویش نقشه سران شرک و کفر را نقش بر آب کرد. خداوند کریم جان فشانی حضرت علی را ستود و خشنودی خود را در ضمن این آیه این گونه بیان فرمود: «در میان مردم کسانی هستند که جان خود را برای خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان خود مهربان است».

شجاعت همراه با عدالت و پرواپیشگی
جبهه نبرد یکی از تجلی گاه های شخصیت علی(ع) است. در این جبهه ها، نه فقط شجاعت بلکه عدالت، زهد و پرواپیشگی حضرت به خوبی مشاهده می شود. انسان های شجاع در تاریخ زیاد دیده شده اند، اما شجاع زاهد و عادل و عارف، آن هم در این حد و مرتبه، هرگز به چشم نمی خورد. وقتی انسان می خواند که آن حضرت پهلوان ترین فرد کافران را به خاک افکند اما در کشتن او تعلل ورزید تا خشمش فرو کشد، مات و مبهوت می ماند که او چگونه بشری است.

فتح خیبر
در جنگ خیبر قلعه های یهودیان یکی پس از دیگری فتح می شد. در بین این قلعه ها دو قلعه «وطیح و سلالم» باقی مانده بود که هنوز جنگاوران آن دو قلعه مقاومت می کردند. رزمندگان اسلام بیش از ده روز با یهودیان، دست و پنجه نرم کرده، هر روز بی نتیجه به لشکرگاه بر می گشتند. در این هنگام بود که پیامبر فرمود: «این پرچم را فردا به دست کسی می دهم که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست می دارند. او فتح و پیروزی را با قدرت به دست خواهد آورد».

همه منتظر بودند که ببینند این سردار پرافتخار کیست که ناگاه سکوت پرانتظار همه اصحاب و سرداران با این جمله پیامبر(ص) که فرمود: «علی کجاست» درهم شکست و همه فهمیدند پیامبر پرچم را به دست حضرت علی(ع) خواهد داد.

دانش حضرت علی(ع)
حضرت علی(ع) در برابر دیدگان هزاران نفر بر بالای منبر رفت و فرمود: «بیش از آن که مرا از دست دهید سؤالات خود را از من بپرسید».

راستی چه کسی می تواند این ادعا را، آن هم در حضور هزاران نفر بکند. تنها، کسی جرأت گفتن صادقانه چنین سخنی را دارد که دارای دانشی عمیق و فراگیر باشد و آن فرد کسی جز علی(ع) نیست.

دلاوری حضرت علی(ع)
دلاوری حضرت علی(ع) به حدی بود که نام تمام ناموران پیش و پس از خود را به بوته فراموشی سپرد. آنچه حضرت علی(ع) در این زمینه از خود به جای گذاشت تا روز قیامت ضرب المثل خواهد ماند. در دلاوری حضرت همین بس که ایشان در هیچ میدانی پشت به دشمن نکرد و صحنه نبرد را ترک نگفت.

نهج البلاغه
نهج البلاغه، و به طور کلی کلام علی(ع) پس از گذشت قرنها هنوز ویژگی خاص خود را دارد. زنگ از آیینه دل ها می زداید و انسان های خداجو را به سر ذوق می آورد.

عالمان و دانشمندان بسیاری از فرق و مذاهب مختلف شرح و تفسیرهای زیادی بر این کتاب بزرگ نوشته اند و همگی با کمال عجز اعتراف دارند که نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند

اللهم عجل الولیک الفرج

با عشق جاودان همراه باشید.............التماس دعا!

Share
"علی مهدی یار" Ali Mahdiyar | - جمعه چهارم تیر 1389
+
 
منوی اصلی عشق جاودان
صفحه اصلی
پروفایل مدیر وبلاگ
ایمیل
آرشیو
عناوین مطالب
 
مهـــدی می آید

مولای مهربان غزل های من، سلام!
سمت زلال اشک من آقای من سلام
.........................................
سلام بر خـــدای بزرگ و مهربان
سلام بر خانواده نبوت
سلام و درود بر درخشنده ترین ستارگان آسمان رسالت و وحی
سلام بر زیباترین و خوش بو ترین گل گلزار هستی محبوب دل عاشقان مهدي موعود(عج)
سلام بر آنهایی که عاشقانه و خالصانه منتظر ظهورند.
سلام بر عاشقاني كه در فراق یار در کوچه پس کوچه های تنهایی سر به دیوار انتظار نهاده اند و چشم به راه نیم نگاه مهدی فاطمه اند...

..........................................
ورد تان را به ميعادگاه عاشقان مهدي فاطمه خير مقدم عرض ميكنم قدمهای تان گلباران باد و لحظه هایتان سرشار از معنویت.

اهداف وبلاگ:
چنانچه اندیشه مهدویت به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد یکی از توانمند ترین عوامل رشد و بالندگی هرچه بیشتر اسلام و حفظ آن از تباهی و آلودگیها است، وظیفه واجب ماست تا این اندیشه والا و فرهنگ مقدس را در هر کوی و برزن، بر هر منبر و مجلس، با قلم و فریاد، نشر و ترویج کنیم. این وبلاگ با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت و کسب شناخت بیشتر و ارتقا سطح معرفت عمومی در باره امام زمان (عج) و آشنایی عموم شیفتگان با معارف مهدوی و زمينه سازي ظهور آن وجود مقدس ایجاد شده است.

« خدايا! ما را در ادای حقوقی که امام زمان (عج) بر ما دارد یاری فرما»

-×-×-×-×-×-×-×-×-×-×-×-×-×-
کیستم من غرق بهر رحمتم
دوست دار اهلبیت عصمتم
هرکه هستم پاک یا آلوده ام
سر به خاک آل عصمت سوده ام

حرف دل اینجا پناهم داده است
دلبـــری قــول نگاهم داده است

شکر خدا که عذت و اقبال یار ماست
مدح و ثنای آل محـمد شـعار ماست
دل مهـر شـد به مهر ولای تو یا علی
تا روز حشر این سند افتخار ماست

نمی دانم که مهدی در کجاهست
ولی هرجا که باشد یار ما هست

با عشق جاودان همراه باشيد!
"Ali mahdiyar"

 
موضوعات عشق جاودان
زندگی نـامــــه امام زمان (عج)
وظیفه منتظران ظهور در دوران غیبت+شناخت امام زمان
زمزمه های آسمانی درد دل با امام زمان(عج)
راز طول عمر حضرت مهدی (عج) چگونه منتظر باشیم؟_شعر
علی کیست؟ حضرت علی(ع) جانشین پیغمبر اسلام
طرح ختم صلوات گامی بسوی ظهور"اربعین حسینی"
شهادت"فاطمه زهرا"شخصیت فاطمه زهرا+شعر دروصف زهرا
میلاد امام علی(ع) اشعار زیبا در وصف امام علی+ شعر
میلاد حضرت زینب صبروفضایل زینب +زینب درکربلا_ شعر
"میلاد فاطمه زهرا" (سلام الله علیها) فاطمه زهرا
اشعار مذهبی+شعرهای عاشقانه+شعر دروصف امام زمان(عج)
نجواهای عاشقانه در فراق امام زمان+ "شعر"_"نثر"
عید غدیر+ حضرت علی(ع) جانشین پیغمبر+ولی خدا حادثه.
مناجات+درد دل باخدا+باران دلتنگی+خلوت با دعای کمیل
زندگينامه حضرت عباس و زندگينامه حضرت علي اكبر(ع)
اعمال و فضيليت ماه مبارك رمضان،شبهاي قدر،امام علي
«نيمه شعبان» عيد حقيقي بشريت
مناسبت ها+نیمه شعبان+ماه محرم ماه مبارک رمضا+امام
عکسهای مذهبی+عکس مذهبی عکس اسلامی
رباعیات زیبادر وصف اهلبیت+شعر و دوبتی های مذهبی
برای ظهور امام زمان(عج) چه کردیم
اشعار در وصف امام زمان نیمه شعبان شعر امام زمان
یامهدی یاصاحب الزمان یاامام زمان گل نرگس یوسف زهرا
ظهور حضرت مهدی+ علائم ظهور امام زمان(عج)
زندگینامه امام حسین علیه السلام
مطالب ویژه امام حسین علیه السلام
 
سایر امکانات

  RSS 

POWERED BY
BLOGFA.COM



Ali Mahdiyar


عشق جاودان را به زبان دلخواه خود بخوانيد

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!